Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

lördag 14 december 2013

Erik tar ner skylten

Grüessech!

Nu kommer då mitt sista inlägg i bloggen, sen ska jag återgå till arbetet till fullo igen. Jag tänkte avsluta med en enkel liten lista med ups and downs, eller strikes and gutters, eller hissningar och dissningar. Name it what you want. Högst eventuellt kommer jag även att ge en liten framåtblick. Siffror är ju bra, det vet varje ingenjör. Därför ger jag er:

Siffror jag minns och nummer jag helst vill glömma
Exjobbet har hittills inneburit:
0 st tappade flaskor, bortblåsta anteckningsböcker eller kvarglömda jackor. Fett bra jobbat, tycker jag. Jag glömde dock min jacka en gång, men vi åkte tillbaks och hämtade den.

1 st punkteringar på bilen, mellan Söderhamn och Gävle. Hade jag satsat pengar på en sån händelse hade jag vart miljonär nu. Men tyvärr gjorde jag inte det.

2 st doktorander hängde med ett tag, från Uppsala till Haparanda och från Torneå till Umeå. Tack Jakob och Minh!


5 st bensinmacksbesök blev det, varav två på OKQ8 i Gnarp. De övriga var Kalix, Jönköping och Uppsala innan bilen återlämnades
Solnedgång i Gnarp
9 dagar var jag ute och åkte, dock inte i streck. Men de första sju var i en bit.

438 bilder tog jag under provtagningen. Rätt mycket att gå igenom...
Skellefte älv, vid kraftstationen Kvistforsen.
4150 km åkte jag sammanlagt för att få ihop mina vattenprover. Och i sann W-anda valde jag att hyra en V60 drivE, som var sjukt bränslesnål. 
Tack för pengarna, Naturvårdsverket!
många st sorgliga luncher vid nergångna vägkrogar. Vissa hade stor läsk, andra hade inte det. Minsta pizzerian jag någonsin sett var i Kristianstad, den största sportbaren jag hittills vart på fanns i Piteå (!).

 många intryck. Sverige på hösten är magiskt, och om man har turen att få se hela östkusten från norr till söder så slutar man aldrig fundera på det.
Gävle kl. 21:00 ungefär
Ja, som ni ser så finns det alltid en massa att skriva om. Timmarna i bil räknade jag inte, liksom de timmar hittills och alla kommande jag tillbringat i labbet. Men det är en himla massa!
Nattlig provtagning försökte jag undvika så gott det gick, men sista dagen jag hade hyrbil kom jag hem halv 2 på natten... Men det är väl så att när man jobbar för något eget så gnäller man inte utan biter ihop och kämpar vidare. Provtagningen tog i och för sig bara en dryg vecka, med planering och extradagar kanske tre. Litteraturstudieskrivandet tog också ungefär tre veckor, labarbetet tar väl minst tre månader. Men hur kul är det med bilder på pipetter och Erlenmeyerkolvar? Just det.

Det var allt från min sida! Tack och bock, ha det så bra och njut de stunder ni kan av exjobbet, det är ju faktiskt det sista (och roligaste) momentet i utbildningen.

/Erik Ribeli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar