Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

måndag 16 april 2012

Det går som på räls!

Hej! Mitt namn är Anders och jag är en exjobbare. Det har jag varit i nästan två veckor nu, alltså inte alls lika länge som de som skrivit här tidigare. Det sköna med exjobb är att min disponerar tiden hur man vill och om man som jag känner för att börja exjobbet mitt i terminen är det bara att göra det. Men jag har i alla fall valt att försöka jobba 8 - 17 varje dag. Min disciplin är inte den bästa så några grundregler krävs.

Var exjobbar jag då kanske ni undrar. Jo, det ska jag berätta! Jag jobbar på ett koreanskt företag vid namn Vectus som har en filial här i Uppsala. De utvecklar förarlösa spårbilar (även kallat PRT = Personal Rapid Transit) och min uppgift blir att genom livscykelanalys (LCA) miljöinventera systemet. Man ska då kunna se var de stora miljöbovarna är och jämföra olika systemlösningar och jämföra systemet med andra transportsätt (t.ex färjor).


Så här ser min arbetsplats ut.

Hittills har jag mest läst andra livscykelanalyser och breddat mina excel-kunskaper, då jag ska bygga modellen i just excel. Ett stort problem som jag skjuter framför mig är att all information om spår och stationer är på koreanska. Undra om jag hinner lära mig detta språk inom 20 veckor...

Over and out!

1 kommentar:

  1. Snygg bild!
    Äh, snart snackar du flytande koreanska ska du se! :D

    SvaraRadera