Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

tisdag 17 april 2012

Minus är ett streck

Jag kan tänka mig att de flesta som börjar exjobba får spendera de första dagarna att vänja sig med den nya arbetsplatsen, att hitta ett skrivbord och en dator och lokalisera kaffebryggaren. Detta behövde inte jag, då jag jobbat på Vectus någon dag i veckan sen i somras. Jag har dock under den tiden känt mig ganska vilsen då arbetet innefattar mycket mekanik, elektronik och metallarbete vilket inte är W:ares specialiteter. Min arbetskamrat Johan som är elektriker och händig inom allt gillar att driva med mig så ofta han får tillfälle.

"Och så kopplar du in den röda sladden till jord" säger Johan.
"Vilken är jord nu igen?" frågar jag.
"Minus. Vad lär ni er i skolan egentligen" svarar Johan.
"Minus" säger jag för att bekräfta.
"Men jösses, minus ser ut som ett streck! Akademiker alltså..." svarar Johan som missuppfattat mitt bekräftande som en fråga.

Nu är dock de vilsna dagarna borta, då jag är den enda på kontoret som kan något om miljö. Det känns riktigt kul att äntligen få tillämpa sina "expert"kunskaper på jobbet. Idag fick jag dock hjälpa till att meka lite inför kommande tester och kommer nog få göra lite egna tester framöver för att få fram fina konstanter till min modell.

Tyvärr får jag inte visa några detaljerade bilder över vår fina prototypvagn då den är lite hemlig.

1 kommentar: