Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

onsdag 11 december 2013

Vattenkemi från norr till söder

Yowza!

Nu är det nya vindar som blåser, för nu är det Erik Ribeli som skriver! Jag gör mitt exjobb åt SLU, närmare bestämt på avdelningen för Organisk MiljöKemis (OMK) POP-grupp, och det jag skriver om är hormonstörande substanser i Sveriges vattendrag. Eftersom jag började i september så tänkte jag göra som så att jag börjar med en liten tillbakablick (=idag), sedan klargör jag nuläget typ imorn och så avslutar jag med att kolla lite framåt i tiden. Hur låter det?

Det första jag behövde göra var att läsa en massa artiklar om just hormonstörande ämnen i naturen. Det finns så sjukt många! Vissa är mer självklara, till exempel DDT, PCB eller fenoxisyror (lyssna på P3-dokumentären om BT Kemi eller Hormoslyret om ni vill veta mer om dessa) och där finns det också en massa litteratur att tillgå. Eftersom jag skrev i min exjobbsprojektplan att jag skulle kolla på "emerging organic pollutants" så var dessa välkända inget jag kunde jobba med, eftersom emerging innebär att de inte har undersökts ännu, eller bara lite. Efter kanske tre dagars läsande av "fel" litteratur och några diskussioner med min handledare så bestämde vi att fokus skulle ligga på bromerade flamskyddsmedel (BFR) samt perfluorerade ämnen (PFASs). Det som jag tycker är extra kul med detta är att det inte finns några studier på dessa ämnen som behandlar hela Sverige; Dalälven och Mälaren är några av få ytvatten som har undersökts hittills.

Steg två var sedan att bestämma vilka vattendrag som jag skulle ta prover i, och jag blev återigen överraskad av hur många floder det finns i detta land! Samtidigt som det är kul så känns det lite trist att jag inte kan ta prover i alla vattendrag, eftersom jag vill få fram bl.a. hur stora mängder av dessa föroreningar som når Östersjön.
Flamskyddsmedlen fick till slut bestämma hur många ställen jag kunde provta. Det blev 22 olika älvar, börjandes med Torne älv längst upp i norr, till Helge Å utanför Kristianstad.

Såhär såg provtagningen ut från mitt perspektiv: en massa timmar vid ratten, och några få där man faktiskt tog prover.

Mina verktyg: Hink, flaskor och ett rep. Repet höll för övrigt under hela provtagningen, oavsett hur strömt eller hur vattenfylld hinken var.
När man fått upp vattnet hälls den i olika flaskor; per ställe tog jag med ungefär 14 liter. 
Medan man antecknar en massa detaljer om Siten så kan man passa på att låta pH-mätaren jobba. Vi blev aldrig riktigt kompisar, eftersom det ibland tog larvigt lång tid för den att stabilisera sig.


Där pajade min planering: Punka på bilen! Första gången för mig, och jag fattar inte hur det gick till! Mitt på en enfilig E4 dessutom... Men man ska väl va glad över att det bara var ett däck som rök...
Provtagningen var bland det absolut roligaste jag gjort i mitt liv! Som tur var så hade jag tur med vädret hela tiden, och när man håller till vid azurblåa vattendrag och höstbrungulröda skogar, ja... då blir i alla fall jag helt lyrisk.

Jag tänkte avsluta med fem korta tips ifall ni ska ut och ta prover:

  1. Anpassa inte tidsplaneringen efter Google Maps. Man kör mer än fem minuter fel per sträcka, tro mig.
  2. Se till att du slipper vara helt själv under provtagningen. Man vinner mer än bara tid på att vara två eller tre.
  3. Ta dig tid att titta runt lite och låt inte tidsplanen vara giljotinens bila utan snarare ett bäst-före-datum.
  4. Om du hade tänkt ta med några CD-skivor att lyssna på i bilen så kan det vara bra att packa ner dom i väskan innan du åker.
  5. Åk till Sollefteå nån gång i ditt liv. Sollefteå var nog resans guldkorn.
Kram!
/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar