Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

tisdag 23 april 2013

Bullergubben!

Tjo!

Denna veckan är det jag Ricardo som ska skriva lite här. 
Som titeln kanske avslöjar så exjobbar jag inom buller, något som jag fastnat för lite sådär iom att jag håller på med massa musik och fått leka med buller i bl.a. kandidatprojektet och luftblocket. Närmare bestämt ska jag upprätta nya rutiner för bullerutredare på Vectura och lära mig massa kul!
Sitter på kontoret vid stora torget och chillar framför två feta skärmar största delen av tiden.
Typ såhär


Just där satt jag även med min dator och kollade grejer.

Hittills har jag suttit och pressat in kunskap i huvudet. T.ex. började jag med att lära mig och räkna på de beräkningsmodeller som används i Sverige för att modellera buller. Jag fick konkreta exempel av "möjliga" nybyggnader som jag skulle beräkna bullret på. Det hela innebar att sitta och kolla på kartor (eniro/google/trafikverket) för att se hur området såg ut, leta fram trafikvärden och sen räkna för hand hur bullernivån skulle bli vid tänkta fasader. Ganska kul faktiskt!
Just för spårburen trafik blev det ganska mycket beräkningar så då fick excel komma fram med största kalkylarken ever!

Lite simultant har jag även suttit och lärt mig lite CAD typ såhär


Ska även få lära mig arcGis.
Dessa två program används för att bearbeta indata som sedan ska importeras in till själva modelleringsprogrammet för buller, SoundPLAN som det heter.
Förutom bullerutredningar gör akustikfolket på företaget även ljudmätningar för fasaddämpningar och fönsterdämpningar och sånt. OCH så har de börjat med taluppfattningsförmåga från högtalarsystem (tänk meddelanden till resenärer på stationer/perrongen) vilket är ett ganska spännande fält enligt mig!
Just detta innebar att jag i fredags hela dan fick sitta med och leka ljud med min handledare Henrik och en kille som kom ner från borlängekontoret för att lära sig också. Vi satt och gjorde massa oljud med högtalare i ett rum och utförde mätningar. Sen satt vi även några timmar med att göra ett experiment just  inom taluppfattning. Det hela gick ut på att med tre olika högtalare få tre olika bra "mätvärden" på taluppfattningsförmågan. Vi hade en bra högtalare där man kunde uppfatta allt perfekt, en högtalare med modifierade EQ-inställningar så att allt ska kunnas uppfattas bra men inte perfekt, sen sista fallet var en högtalare där det skulle vara svårt att uppfatta talet. Men eeeeeeh... det lyckades vi aldrig få till hur vi än försökte.... ja ni kan se bilden nedanför...
Trotts all misshandel så lät den på tok för bra hela tiden, så vi fick ge upp och ska istället förvränga signalen digitalt med effekter.


Yes! Sen har jag även suttit med på en mindre utredning en eftermiddag för att få överblick och lära mig SoundPLAN lite.
Så här två veckor in i exjobbandet tycker jag det hela känns skitbra! Alltid kul att leka med massa program å ljud och allt möjligt. Sen är själva kontoret sjukt mysigt och alla människor softa å sköna. Sitter t.o.m. med Pia från klassen här som också exjobbar Woooooooo!

Just nu denna veckan sitter jag med mer CAD och ska någon gång vara med och göra klart utredningen jag fick vara med på i fredags.

JAPP!

Hare gött så hörs vi nog senare i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar