Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

tisdag 9 april 2013

Rapportering från Norge

Denna vecka har turen kommit till mig, Josefin Svensson, att ta hand om exjobbsbloggen. Spännande! Hoppas att jag inte ska tråka ut er allt för mycket. Som titeln på inlägg avslöjar gör jag mitt exjobb i vårt kära grannland Norge. Ett spännande och lite annorlunda äventyr! Man kan ju tycka att länderna är ganska lika, men skillnaderna är trots allt ganska stora speciellt inom kulturen. Men mer om det framöver.

Exjobbet gör jag på ett vad man kan säga risk management företag som heter Det Norske Veritas (DNV). Egentligen är de en oberoende stiftelse som arbetar för att skydda liv, egendom och miljö. Stiftelsen grundades i Norge 1864 för att klassificera handelsfartyg, vilket fortfarande är ett stort verksamhetsområde. Idag har de även stor verksamhet inom olja och gas industrin, Energy and Sustainability samt Business Assurance. Att de är en stiftelse gör också att de har möjlighet att lägga en stor del av verksamheten på forskning. Fantastiskt bra kan jag tycka!

För många brukar DNV vara ett okänt förtag, men de är annars ett globalt företag med ca 300 kontor i över 100 länder runt om i världen. Bara på deras huvudkontor i Høvik, utan för Oslo, där jag gör mitt exjobb är det ca 2000 anställda. Lite coolt, vart är alla de undrar jag?!

Men vad gör jag då här i Norge tänker ni kanske nu? Jo, lite kort förklarat började det hela i somras då jag var med på deras årliga sommar projekt för master studenter, likt ett internship. Tips inför sommaren: Många ingenjörsföretag i Norge erbjuder någon from av internship eller projektanställning under sommaren. Om man vill lära känna Norge lite bättre, samtidigt som man får relevant erfarenhet och klirr i kassan. Håll utkik! Jag gillade företaget skarp och genom min projektledare blev jag bollad vidare till avdelningen där jag är nu. Jag trivdes så bra i Oslo med så det kändes inte alls som ett problem att flytta hit.

Avdelningen jag är på heter Environmental Monitoring och jobbar främst med miljörisk bedömning inför och miljöövervakning i samband med prospekterings borrningar (Exploration drilling) ute till havs på den Norska kontinental sockeln. De har utvecklat en metod för att utföra miljörisk bedömning av värdefulla resurser som finns i havet (Koraller och svampar) kallad Coral Risk Assessment. I denna metod inkluderas modelleringar av utsläpp av borrkärnor och borrvätskor som sker i samband med borroperationen. I mitt exjobb ska jag utvärdera resultat från två olika modeller för att förhoppningsvis kunna hitta förbättrings möjligheter i både modellerna och riskmetoden. Väldigt kort förklarat!

Ja, nu har ni i alla fall fått en liten presentation om var jag är och vad jag gör!

Vi hörs!
/Josefin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar