Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

måndag 1 april 2013


Svettigt värre

Eftersom det är helgdag i Sverige så tjuvar jag lite av början på nästa bloggvecka för att hinna lägga upp ett andra och sista inlägg... 

Efter TV-inspelningen fortsatte veckan med solar radiation tester ute i solen. Det börjar blir riktigt varmt här nu, 36 grader i skuggan. Vissa dagar är hettan verkligen en utmaning, men som svenska är man rätt törstig på sol och värme efter ett mörkt vinterhalvår. Så jag njuter av att vara ute i solen, medan mina kollegor däremot håller sig i skuggan och tycker att jag är galen som inte gör det. Just nu är det en bra tid på året för att göra solar radiation tester, eftersom solinstrålningen är som störst för Bangladesh i april. Dock är det inte helt moln- och regnfritt denna månad, vilket gör att man inte alltid kan genomföra de tester som planerats. Det är väldigt frustrerande att inte kunna påverka vädret nu när det börjar gå mot slutfasen av min tid i Dhaka. Det enda som blir lidande är min resplaner efter och det får man väl stå ut med. 

Självklart var det clashes och strikes även denna vecka, 36 timmar från onsdag till torsdag. Under torsdagen då jag och min kollega Yousuf skulle påbörja en andra testomgång ute i solen hörs en skottlossning. Jag tittade på honom för att bekräfta om jag hört rätt. Han nickade och vi fortsatte som om inget hade hänt. Tidigare på dagen hade vi också sett röken från cocktails bomber längre bort. Så länge det är långt bort så tar ingen det riktigt på allvar utan är, som jag nämnde tidigare, en del av vardagen här. Hoppas att detta kommer att ändras, men dröjer nog till efter nästa val och efter att de dömt alla krigsförbrytare från Liberation war 1971.

Trots att jag befinner mig här fick jag nöjet att fira lite påsk, blev nämligen bjuden på påskmiddag hos några svenskar. Påskgodiset smakar lika gott här om inte bättre, men saknade letandet av påskägg och äggpicknincken.

Hoppas ni där hemma har haft en härlig påskhelg och vill hälsa nästa bloggare Eva Westin välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar