Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

torsdag 11 april 2013

Två steg fram och ett steg tillbaka

Ja, så kan man sammanfatta hur det är att skriva exjobb. Liksom vårvädret! I nästan två veckor har det varit strålande sol var dag, men så idag börjar det snöa?! April april, jag säger då det, men mot vår går det ändå.

Men åter till exjobbet. Hur går det då? Ja framåt får man väl ändå säga. Jag började inte förrän i början på mars. Så än så länge har jag bara jobbat med det i drygt en månad, vilket innebär att den tiden har jag mest spenderat på min litteraturstudie. Så några spännande resultat har jag dessvärre inte att visa, än. Litteraturstudien har dock innefattat allt från hur oljereservoarer uppkommer och hur tillståndsprocessen är för att få lov till att borra till vilka utsläpp som sker i samband med borrningen och hur de påverkar miljön och de resurser som lever i havet. Sedan är det även en ganska omfattande studie i hur själva riskmetodiken fungerar och hur de båda modellerna vars resultat jag ska analysera är uppbyggda. Det är mycket att sätta sig in i, men det som gör det så spännande är att det är så mycket nytt och inget man direkt har kommit i kontakt med under hela utbildningen. Och ibland blir det lite extra intressant när man måste läsa rapporterna på norska. :)

Men så var det detta med ett steg bak. Från början skulle jag få resultaten från modellerna levererade till mig, då de har blivit gjorda tidigare för den platsen jag studerar, som för övrigt heter Pumbaa. :) Men p.g.a. lite sega svar från företaget som gjort körningarna har vi (Jag och min handledare) bestämt att jag ska köra modellera själva. Det ger ju trots allt mer att även lära sig att köra modellerna. Så långt inga problem tänker jag, vi har all data vi behöver!

De ena modellen är dock en hyfsad ny modell som dessvärre ingen på DNV vet hur man kör, utan bara mannen i USA som utvecklat den. Han hjälper mig dock gärna, men de +7h i tidskillnad och att modellen enbart består av exe-filer som måste köras i MS DOS gör det lite klurigt. Ja precis MS DOS, den lilla svarta kommandorutan man blev introducerad till i introdatakursen och som aldrig förstod varför man någon gång skulle behöva använda. Haha..tydligen nu!

Jag googlade lite och insåg att den svart rutan inte alls var så farlig som jag tidigare trott. Bra tänkte jag och satte igång. Felmeddelande 1: Filerna funkar inte på min dator för att de inte är kompatibla för Windows datorer. Får nya filer och provar igen. Felmeddelande 2: Inte kompatibla med min dator, jag har 64-bit och den vill ha 32-bit, jag har Windows 7 och den vill ha Windows XP. Suck och ingen har den dator jag behöver! Men det visar sig dock att GIS-experten Gjermund skrivbordet bredvid har exakt det jag behöver långt in under skrivbordet. Vi dammar av burken som inte blivit använd på ett antal år och kör på! Felmeddelande 3: Jeg kan icke huske passordet mitt, säger Gjermund. Tur att de har IT-support. Jag lägger över filerna och denna gång funkar de. MEN det blir åter felmeddelande, någonting i programvaran som saknas... Ja och där är jag nu! Ibland, som nu, önskar jag att mitt intresse för datorer varit större. Jag håller dock modet uppe och tänker att det är väl ändå motgångarna som är utmaningen?

Nästa inlägg blir garanterat mer lättsamt! :)

Avslutar med några bilder. Dessvärre är de inte tagna nu hur mycket jag än önskar.

En sådan här kan man låna om man ska på möte inne i byn, miljövänligt och bra!

DNV ligger precis vid Oslofjorden så på sommaren kan man spise lunch på bryggan.

Ett äpple (En frukt?) om dagen håller doktorn borta. Två gånger i veckan får vi fruktkorgar likt denna till kontoret. MUMS!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar