Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

måndag 11 mars 2013

Först ut.

Först ut som W-exjobbsbloggare våren 2013 är jag, Eva Kumpulainen! Jag skriver mitt examensarbete för Sweco i Uppsala och försöker utvärdera och optimera sidoströmshydrolysen av returslam vid Duvbackens reningsverk i Gävle. Det här inledande inlägget på min blogg-vecka får ägnas åt lite exjobbsstatistik!

Antal glassiga veckor: 4 stycken. Under litteraturstudien satt jag vid ett eget skrivbord på Swecos kontor och var förvisso väldigt förvirrad, men oj så glassigt det var! Kaffeautomat. Frukt. Egen dator. Jag fick till och med följa med på Sweco Environments marknadsområdesdagar i Skövde. Tjänsteresa liksom! Får nästan bli en egen statistikrubrik bara för att det är så vuxet och bra.

Antal tjänsteresor: En. Tvådagarsresa till Sköve. Tåg i första klass, svit på hotellet med kollegorna och all mat inkluderad. När chefen frågade om jag ville åka med tänkte jag först svara "Vad tror du?!". Men det gjorde jag inte. Jag svarade bara "Ja".

Antal influensor: En. Men den räckte och blev över!

Antal lediga helger: Många! Jag bestämde mig i början av terminen för att jobba 8-17 vardagar och vara ledig helger. Det har funkat bra hittills, men blir väl annorlunda när rapporten ska börja skrivas kan jag tänka mig. Njuter så länge det varar!

Antal skrivna sidor på rapporten: Fråga inte ens. Min plan var att vara duktig och börja skriva i tid. Läste igenom lite gamla inlägg i den här bloggen och blev nästan arg över hur duktiga alla tidigare studenter varit. Jag laddar inför en klassisk rapport-panik i slutet av terminen. Intalar mig själv att jag jobbar bättre under tidspress.

Antal timmar i bil till och från Gävle: 13 dagar x 2 x 1,17 h = 30,42 timmar. Det kan tyckas att jag kunde ha gjort något vettigare med den tiden kanske...

Antal övernattningar i Gävle: En. Lyxigt att få ta in på hotell sådär mitt i veckan. Den kvällen borde alltså räknas med till de glassiga veckorna.

Längsta dag i labbet på Duvbacken: 12 timmar. En helt galet lång dag. Men egentligen hade vi säkert värre labbdagar period 2 år 2 på utbildningen, bara att jag har glömt det nu eftersom det var så ofantligt länge sedan och bara för att jag börjar bli så gammal nu.

Antal nätter på reningsverket: Ingen. Men en kväll. Jag var ensam kvar och det var becksvart ute och jag var tvungen att gå in i sandtvättsbyggnaden. Lampan gick inte att tända. Bra upplägg för en skräckfilm? Det var det!

Antal orsakade översvämningar i labbet: Nästan en. Jag har lånat ett vattenbad av Uppsala Vattens vattenlaboratorium för mina försök och det lever minst sagt sitt eget liv. Behöver barnvakt. Barnvakter måste vara uppmärksamma. När vattnet började rinna ut längs sidan var det i alla fall tur att jag hade snabba reflexer. Det är också bra att ha som barnvakt nämligen.

Antal luncher i labbet: 3 stycken. Det är det förbannade vattenbadets fel. Jag vågar inte lämna det ur sikte!
-->
Antal reningsverksmagsjukor: En. Av den värsta sorten. Jag kunde inte få i mig något, inte ens vatten, på ett dygn. Efter mina två somrar på Kungsängsverket i Uppsala och den ena sommarens reningsverksmagsjuka kan tyckas att jag borde vara immun mot alla reningsverksbakterier. Men nej! Min nya teori är därför att alla reningsverk har sin egna bakterieflora, och en magsjuka per reningsverk är därför nödvändigt. Jag har alltså haft två sorters reningsverksmagsjuka och är förhoppningsvis immun mot bakterierna vid just de reningsverken - borde inte det göra mig mer attraktiv att anställa? Jag ska ta upp det när det är dags för löneförhandling i framtiden.

Bjuder slutligen på en bild på hur jag borde se ut om dagarna för att undvika vidare reningsverksmagsjukor (eller om jag skulle vilja klä ut mig till B1 i Bananer i pyjamas till nästa sittning med tema):




2 kommentarer:

  1. Kuuuul att läsa Ewa!! :D Keep it up!
    /S

    SvaraRadera
  2. Jag gillar bilden :-D Kan dock berätta att jag blev sjuk två gånger på Kungsängsverket...

    SvaraRadera