Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

tisdag 12 mars 2013

Tänk om...

Tänk om det var sommar istället för tidig vår och aktivslambassängerna var pooler - DÅ vore tillvaron glassig en solig dag som denna! Livet på ett reningsverk kan faktiskt vara rätt härligt, vad sägs som den här stämningsfulla lunchbilden:

Reningsverksjobb = drömjobb?

Igår åkte jag hemifrån Flogsta låghus kvart över sex på morgonen och först klockan åtta på kvällen rullade jag in med bilen i garaget igen - nästan fjorton timmars arbetsdag! Jag spenderade alltså mer än elva timmar instängd i labbet igår. Jag tycker visserligen att det är trevligt att vara i den praktiska fasen av exjobbet (föredrar provtagning och försök i labbet framför litteraturstudie alla dagar!) men nog kunde jag önska att provtagningsresultaten var lite roligare... Känner mig smått skrämd över tanken på att behöva tolka dessa resultat.

Här kommer ett gäng bilder från de senaste veckorna (betydligt mindre glassiga än den tidigare sommarfrukost-med-jordgubbar-och-nötter-och-barfotafötter-bilden...)

Bajsprover

Fosforsläpps- och upptagsförsök (notera ispåsarna, man-tager-vad-man-haver-för-att-hålla-konstant-temperatur-när-vattenbad-saknas ungefär, jätteproffsigt!)

Fosfatfosfor- och ammoniumkväveprover

Kan vara bra att ha stänkskydd när bajsproverna ska plockas in

Hydrolysförsök

Problemet när alla tomma provbyttor radas upp på morgonen är att jag direkt ser hur oäääändligt länge jag ska stå inne på labbet

Reagenslösningar för fosfatprover

En liten trevlig manick som mäter VFA så att jag slipper utföra fempunktstitrering manuellt

Ett kvävgasmonster som jag fortfarande är lite smått rädd för

Kanske inte de mest spännande bilderna - men nu vet ni hur min vardag ser ut för tillfället!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar