Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

torsdag 21 mars 2013

Här händer det grejer!

Idag har sannerligen varit en intressant dag på exjobbet!
Förmiddagen började med ett möte med handledare, ämnesgranskare och en doktorand som jobbar lite med liknande grejer som mig. När vi möts är det alltid samma visa; fyra personer som är jätteintresserade av anammoxbakterier och som inte kan sluta prata. Det kommer alltid upp fler frågor än vad vi hinner besvara på våra möten vilket både är fantastiskt roligt men också lite stressande. Det är svårt att begränsa sig när man vill så mycket!

Ivrig efter vårt möte joggade jag till labbet och startade ett nytt experiment där jag tillsatte nästan fyra gånger så mycket näringsämnen (ammonium och nitrit) mot vad jag brukar, något som både jag och mina handledare var ivriga att se resultatet för. Men då återkom det där fenomenet som ivriga människor alltid stöter på: DET ÄR BÄTTRE ATT TÄNKA FÖRE! Trycket i min flaska steg väldigt mycket mer än vi förväntat oss och plötsligt står det ERROR på mätaren... Som tur var såg jag det i tid så flaskan exploderade inte och sensorn klarade sig.

Så nu sitter jag här, klockan är tjugo över fem och det är snöstorm utanför fönstret (Ja, i Skåne!! :) och försöker komma på ett nytt angreppssätt. De resultaten som jag hann få innan mitt error uppstod visade nämligen på något helt nytt! Det blir nog en lång kväll på kontoret för detta är så intressant att jag faktiskt inte vill gå hem :D

Här kommer några bilder från labbet idag:

Så här se mina små bärare ut :)

På VA-labbet har vi givetvis W-blå labbrockar :D


Här tillsätts nitrit och ammonium
Hittade panoramafunktionen på min mobil :D

Nej nu ska jag återgå till mina resultatanalyser och se om kvällen kan erbjuda några aha-upplevelser!
Ta hand om er!
Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar