Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

tisdag 6 mars 2012

Bättre sent än aldrig vs. Alla goda ting äro tre

Sofia här. Så blev det min tur att ta plats i "mitt liv som exjobbare".
- ursäkta förseningen, fanns ingen täckning på jobbet.

Mitt exjobb handlar om reglering av luftflöden till aktivslamprocessen. Liksom många andra.
- det är bra för det finns mycket tips att inhämta
- men gör att det svårt att fomulera sig för att inte fastna i urkund.

Två dagar i veckan (måndag-tisdag) är jag på Himmerfjärdsverket som ligger ungefär 2-3 timmar med bil från Uppsala (beror på hur långa bilköerna genom Stockholm är).
- pendlingen innebär att jobbet inkräktar en smula på helgen (för att förbereda av alla matlådor och orka kliva upp 04:30 på måndagen).
- men värt att pendla för att få en verklighetskänsla (se att det bubblar galet mycket i bassängen när man i datorn maxar luftflödet) och träffa alla som jobbar på reningsverket!

För att slippa åka så mycket bil har jag fått låna bostad på plats - ungefär ett radhus som jag delar med en nyanställd norrlänning. Finns inget internet där vilket gör att jag i tanken kan ägna kvällarna åt att plugga för att kunna ta det lite lugnare resten av veckan. Det brukar dessvärre vara slut på ork efter femtiden så det blir mest TV.

Igår försökte jag mig på en promenad ute på landsbygden (verket ligger långt ut i ingenstans någonstans söder om Tumba) och när jag kom till vägens ände möttes jag till min stora förvåning av en av Färjerederiets vägfärjor (de som My och Magdalena skriver sitt exjobb om)!

Funderar över om alla vilda djur i trakten hade stämt träff vid de små och för årstiden övergivna stugorna på udden för att plundra deras trädgårdar. På vägen hem mötte jag nämligen tre svanar, tre älgar och tre rådjur.

/Sofia

1 kommentar: