Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

tisdag 27 mars 2012

Bilder från ett biogaslab

Hallå hallå!

Denna vecka finner ni åter mig (Sara) vid rodret. Till att börja med tänkte jag berätta att mina flaskor kom igång, woho =D Så jag slapp starta ett nytt utrötningsförsök. Mycket skönt! Det är faktiskt även så att vi avslutade det försöket igår, så nu har jag mina första resultat att försöka göra något med. Jag hade försökt att förbereda mig genom att läsa artiklar som behandlar ämnet: Uppvärmning av substrat till 70 grader under en timme i syfte att öka biogasproduktionen. Jag tyckte att jag hade hittat massor med bra artiklar, men när jag läste igenom dem en andra gång så kanske de inte var så bra ändå. Ut på nätet och leta igen!

Mitt andra försök går bra, förvånansvärt bra faktiskt. Vi trodde att jag skulle få problem så här dags, men allt flyter på. Så det är najs =)

Till dagens huvudpunkt! I fredags hade jag besök av pappsen, han cyklade tappert med mig hela den långa vägen till SLU och klarade av lukten i reaktorlabbet utan problem. Väl inne i labbet lekte han paparazzi och tog massor med kort. Så nu tänkte jag att det vore kul att dela med mig lite av dessa =)

Här provtar jag trycket i mina flaskor, ovetande om att det var sista gången...
                                             
 Här kollar jag koldioxidhalten i ett prov från en av mina reaktorer.
 Innan man matar reaktorerna måste rötresten tas ut, detta är ofta väldigt kladdigt!
 Uppvägning av substrat (det var av detta sambon nästan spydde, jag tycker numer att det luktar äppelskrutt).
Matning av biogasreaktor! De blå handskarna (av nitrilgummi) har man för att huden på händerna inte ska ta åt sig av lukten när man håller på. Vanliga plasthandskar duger alltså inte.

1 kommentar: