Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

onsdag 21 mars 2012

En helt ny dag



Hej! Jag heter Thérèse. Jag exjobbar på ÅF Industry och har två apostrofer i mitt namn (yeah!).

Hur sammanfattar man fem veckors exjobbande? Det är lurigt. Man kan säga att det är som att åka uppskjutet på Gröna lund. Upp; pirrigt och galet roligt. Ned; nervöst och stressigt. Vid närmare eftertanke skulle jag ha valt en liknelse som inte var så töntig och använt lite mer kreativa adjektiv. MEN, äsch, det här är ju inte exjobbet direkt ;)

Här är en kort beskrivning av vad jag gör:
  • Undersöker om membranbioreaktorteknologi (MBR) kan tänkas vara aktuellt för rening av avloppsvatten från massa- och pappersindustrin
  • Upptäcker att det FINNS forskning inom det här området och att det är testat på pilotnivå
  • Blir glad för att det betyder att jag har relevanta parametervärden (för retentionstid, belastning och sånt) för min kommande dimensionering och kostnadskalkyl för MBR på Korsnäs
  • Letar information om hur man ska dimensionera
  • Hittar ingen bra information
  • Vaknar mitt i natten med en fantastisk idé!
  • Inser på morgonen att det var en dålig idé.
  • Lång paus
  • Åker på studiebesök och får insikt efter insikt
  • Inväntar den slutgiltiga insikten

Så där är jag nu. Mellan tredje punkten och sista punkten. Fram och tillbaks. Kolla in mitt kontor förresten! Jag har en liten whiteboard där jag skriver min veckoplan och mitt namn, så folk kan smygkolla om de glömt vad jag sa att jag skulle göra och vad jag heter. 


 Folk har gett tips. Mitt bästa tips är att göra färgglada checklistor med mystisk design:



Extra steg innebär alltså nån sorts förfiltrering eller sedimentering av vattnet. Sen när man jobbat färdigt för dagen kan man ta en promenad hem och se att andra också gillar att planera färgglatt, på elskåp.





Japp. Nu blev jag trött på att skriva. Svara gärna om det är nåt speciellt ni vill veta :)

/Thérèse Johansson



1 kommentar:

  1. Hihi, kul å läsa! :)
    Klockrent det där med att vakna upp mitt i natten med (tror man) världens bästa idé och att det sen visar sig att det kanske inte är det.. :) Men man blir väldigt kreativ iaf!
    Kram, E

    SvaraRadera