Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

torsdag 29 mars 2012

Hej då, små flaskorna!

En stor nackdel med att jobba i lab är att det blir väldigt mycket disk hela tiden. Typiskt tråkigt! Idag hällde jag ut innehållet i mina flaskor och diskade dem. Det kändes nästan lite sorgligt faktiskt, vi hade ju ändå hängt ihop i två månader jag och flaskorna. Kämpat och hoppats tillsammans! Här kommer några bilder från vår första tid tillsammans... Jag kan inte ens tänka mig hur det blir när jag ska stoppa och göra rent reaktorerna....
 Här är flaskorna när de precis har blivit fyllda med ymp och substrat.
 Så här såg det ut när jag fyllde flaskorna. De små slangarna är N2-slangar, så att det inte ska finnas något O2 i flaskorna.
 Här är flaskorna i inkubation, 52 grader under omrörning. Det var här de stod i två månader.
Här är en bild när jag diskar också. Fota: pappa.

I övrigt går det bra, jag tror mig ha koll på läget. Denna vecka har jag påbörjat min näst sista belastningsökning, vilket så klart är mycket spännande! Det är så klart kul om allt går bra, men ibland önskar jag lite dramatik. Tänk vad spännande om koldioxidhalten en dag skulle vara hög eller om pH förändrades massor! Vi får se hur det går =)

Nu ska jag fortsätta att njuta av mitt (koffeinfria) kaffe och räkna lite på teoretiska gasutbyten.

Dagens tips (från naprapaten jag var hos igår): Res dig upp och gör någonting var 45:e minut, typ hämta vatten, lite yoga, gå på toa, ta en promenad i korridoren... Mycket bättre för ryggen och axlarna än att sitta framför datorn timmar i sträck!

Ha det fint!
//Sara

1 kommentar:

  1. Kul att få en riktig bild av vad det är du gör :o)
    Kram Jenny

    SvaraRadera