Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

onsdag 18 januari 2012


Hej, hej, hallå!

Ankomst: 07.29

Dagens mål:
  • strukturera dispositionen bättre
  • skriva ihop texten om bekämpningsmedlen (är än så länge i punktform)
  • lära mig att söka vetenskapliga artiklar på UB.
Jag gillar verkligen det här med att sitta i ett kontorslandskap! Egentligen har jag inte en fast plats här på kontoret utan jag får flytta runt. Men nu har jag nog hittat en plats som kommer att vara ledig nästan jämt! En kille som heter Gustav är nästan aldrig på kontoret då han mest jobbar i Vecturas verkstad med att sätta ihop elskåp (har varit där och kollat och det är ett enda virrvarr av sladdar och mystiska lådor enligt mig..) Så nu har jag en kontorsplats! :)

Före

Bredvid mig sitter en man vid namn Per, jäkligt skön snubbe. Han började morgonen med att dra anekdoter om när han sommarjobbade åt SJ 1985 (!) på bangården i Uppsala. Antagligen så fanns det inte så mycket jobb då så de fick i uppgift att gå runt på bangården och rycka upp ogräs för hand (även bekämpningsmedel användes). Hans arbetsledare ville ha det snyggt och pedantiskt rent på bangården. Ibland fick de även gå mellan Uppsala och Knivsta för att flytta bort stenar som hade kommit upp på sliprarna.. Haha, vilket jäkla jobb! :)

Tips från "pappa" Gustav (Myhrman):
När du refererar, använd korsreferenser (finns under fliken Referenser i Word) MEN! Innan du lämnar in arbetet måste du fixa alla referenser för hand i alla fall, det kan nämligen annars bli krångel när man gör om dokumentet till pdf. Kanske lite drygt att ändra allt men du behöver i alla fall bara göra det EN gång om du använder korsreferenser!

Att ta reda på: Hur man får sidnumren i början av rapporten att vara från i till vii och resten av rapporten (efter innehållsförteckningen) från till 63 (kanske?). Någon som vet nu?

Samtalsämne 10-fikat: spelmissbruk...

Egentligen skulle jag ha fått en egen dator i måndags, men det har blivit ngt strul så den har inte kommit än. Har därför suttit med min egna gamla trogna dator som jag köpte i ettan (!) MEN! Efter fikat roddade jag i ordning en av Vecturas gamla stationära datorer. Så nu har jag en snabbare dator med två skärmar! Hurra va bra! :D

Efter

Skriva, skriva, leta, leta, strukturera, formulera, skriva, leta, mer kaffe?

Hade lunchdate med Johanna idag. Hon kom med ett klokt tips. Egentligen riktar sig tipset till läsare som inte skriver xjobbet nu utan till de som ska Det är när man börjar xjobbet (och senare börjar jobba) som man märker att man har nytta av kursböckerna. Och inte dom man bara har och aldrig tittat i utan att man iaf kollat igenom boken några gånger så man vet ungefär vad som står i dom. Så.. nu är bara kruxet att veta VILKA böcker man bör köpa.. :P

Hur vet man om det går bra på xjobbet? Jättesvårt att veta om det går långsamt eller snabb.. Hur känner du?

Samtalsämne 14-fikat: bilar, skidbalett och rökning...

MUSIK! :)

Projekt lära sig hitta vetenskapliga artiklar började strax innan kl 16.. gick sådär.. alldeles för trött. Fortsätter med det imorgon ist!

Nu ska jag iväg till Stockholm på kalas! :)


Avgång: 16.14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar