Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

fredag 20 januari 2012

Hej, hej, hallå!


..men fredag är ändå den dagens som känns bäst..


Wow! Det går verkligen fort! Redan fredag!

Som sagt, jäkligt bra att sitta på en kontorsplats, det finns så otroligt mkt kunskap! Bara kasta iväg en fråga i rummet så fångar någon upp den, antingen vet de svaret själva eller så vet de någon annan som kan.


Dagens tips från Pappa Gustav:

  • Referenser (kan Word göra åt dig!) Kolla under fliken Referenser och sen på Infoga källhänvisning - Lägg till ny källa...
  • Hur man får de första sidorna i rapporten att vara med romerska siffror och efter innehållsförteckningen vara vanliga siffror. Först måste du infoga en avsnittsbrytning.



  • Sen går du in på fliken Infoga och sen Sidnummer - Formatera sidnummer. Om du står på sista sidan där vi vill ha romerska siffror, klickar du i i,ii,iii eller I, I, III (beroende på vad du vill ha). Gör samma sak med de sidor du vill ha vanliga siffror. Välj då istället 1,2,3. Klicka i Börja med: 0.
Hoppas beskrivningen går att följa, hör av dig om du vill ha hjälp!



Samtalsämne 10-fikat: Hyresrätter, bostadsrätter, höjd hyra, platsbristen på kontoret.

Min ämnesgranskare är hård men bra. Han vill att jag jobbar lite mer på projektplanen.

  1. Inledning (Skriv med löpande text så att det blir trevligt att läsa. Här ska det finnas information så att en okunnig läsare ska förstå sig på projektet.
  2. Syfte (Var tydlig, skriv "Syftet med examensarbetet är att..." och fyll på. Ta syftet direkt efter inledningen. Läsaren ska kunna förstå syftet utan att ha läst resten av projektplanen.
  3. Genomförande (Det som handlar om vad du ska göra ska hamna här)
Men jag fick bara lägga ner någon timme på "rättningen", sen skulle det bli bra :)

Lunch-date med Josef. Han sitter på kontoret på andra sidan stora torget = perfekt!

Hm.. efter lunch fick jag svar från min ämnesgranskare (jag mailade honom innan lunch med lite frågor, kommentarer han skrivit på projektplanen som jag inte förstod) och det visade sig att jag bifogat fel dokument! Doh!


Samtalsämne 14-fikat: hm.. kommer inte ihåg! Fick reda på att Gustav (ja pappa Gustav) ska bli pappa, på riktigt! Så det tog över i hjärnan liksom.. :)

Klockan börjar närma sig 16 denna fredags eftermiddag och jag är ooootrooooligt trött, så jag cyklar nog hem nu :)

Så då får jag tacka för mig, denna första vecka med rapportering från Sveriges framtid.. :P
På måndag tar My och Magdalena vid och ska berätta om deras xjobb: "Miljöutredning av Trafikverket Färjerederiets verksamhet samt förslag på optimering av färjors miljöeffektivitet".

Stor kram till alla xjobbare, ses snart!

<3, Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar