Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

måndag 16 januari 2012

Hej, hej hallå!

Det blev visst 8 ak imorse, svårt att vänja sig av med det efter 5 år.. :)

Ett stort plus med detta xjobb och det företag jag skriver för, är att jag varit här förr. I höstas hade jag en praktikplats på Vectura i 2½ månad. Detta gjorde att jag lärde känna människorna och rutinerna på kontoret, och hur Vectura i stort fungerar Sådant tar nog mycket energi i början av ett xjobb. Nu när jag kom till kontoret så fick jag inte panik för att min handledare inte var på plats, att jag inte visste vart jag skulle sitta eller att jag inte kunde ( koden in till cykelgaraget. Mkt skönt! :) Nog för att jag antagligen kommer att ha dagar då jag känner mig totalt vilsen, undra vad jag egentligen håller på med eller känner en stor klump i magen. Det är då man kan vända sig till WEx Upp och få stöd, tröst och goda tillrop! :) Man är aldrig ensam!

Idag ville jag göra allt, liksom samtidigt. Göra en disposition, göra klart projektplanen, tidplanen, kolla källor, läsa, söka, finna, skriva blogg, kolla dykbilder från gårdagen, neeeej inte Facebook, hämta mer kaffe? Ja å så vidare.. Jag tro man får ha en sådan först-dag. Undrar om man ska göra en tidplan för sig själv som är mer detaljerad.. kanske försöka styra upp "dagens mål"?

Det bästa med hela dagen var Anders varma kram på 10-fikat. Anders var min handledare under min praktik och har lärt mig väldigt mycket! Anders är en så kallad seniorkonsult på Vectura och har många års  erfarenhet inom branschen!

Har mest kämpat med projektplanen idag. Min ämnesgranskare hade en del synpunkter på mitt första utkast. Men detta är bara bra! Jag tror att man kan använda mycket av det man skriver i projektplanen till sin rapport sen. Dessutom får man en mycket mer klar bild om vad man egentligen ska skriva om.


Lyckades skriva ihop en hyfsad disposition också, alltså skriva rubriker och tänka lite stort om vad som ska få plats i denna, så småningom ca 60 sidor långa rapport. För att få lite starthjälp kollade jag in W:s xjobbs-sida på gamla xjobbs-rapporter. Tack! :)

Mål för morgondagen: Fixa samarbetsavtal, lära mig allt om ogräsbekämpningsmedlen imazipyr och glyfosat samt kolla in spridningsmodellen jag så småningom kommer att bli expert på.



Jäh, jag överlevde första dagen! :P Skrivs imorgon!

<3, Erica

1 kommentar:

  1. Vad härligt att det går bra för dig Erica! Det är jätteroligt att läsa och grymt med tips också. Hoppas du har en fin andra dag!

    Kram, Therese

    SvaraRadera