Varje vecka skriver en ny W:are hur det är på just sitt exjobb.

onsdag 29 februari 2012

Berg-och dalbanan X

Oj, oj! En tom blogg denna vecka! Inte okej! Jag tar över spakarna och styr tåget en stund för att sedan lämna över till Sofia Andersson nästa vecka!

Så Erica är tillbaka! :) Länge sedan sen sist!
Att skriva exjobb är lite som att åka berg- och dalbana, i alla fall för mig. Ibland är det tunga, tunga uppförsbackar men sen kan det komma en jättehärlig nedförsbacke och man jublar av glädje! :D

Som ni kanske minns så handlar mitt exjobb om hur ogräsbekämpningsmedel sprider sig i banvallar och ner i grundvattnet. För att göra det använder jag mig av en spridningsmodell i simuleringsprogrammet GoldSim (en "lite udda modell" enligt mina gamla föreläsningsanteckningar från kursen förorenad mark..). Det stora hindret (och den tunga uppförsbacken i berg-och dalbanan) har varit å fixa till randvillkor för modellen, samt att förstå hur Jonas har tänkt när han gjort modellen (jag tittar alltså på en färdig modell som jag ska känslighetstesta bland annat). Min tidplan som jag gjorde i början av exjobbet stämmer inte riktigt längre.. eller jag ligger efter.. eller vet man verkligen hur långt tid saker och ting tar i början? Nej.. :P Så mitt tips är att inte få panik (det har jag fått och det är inget att rekommendera..) Den stora nedförsbacken kom dock förra veckan då jag lyckades lösa "randvillkor-problemet" (tack mitt bollplank Håkan!). Men hela tiden uppstår små problem som måste lösas. Men det är nog det som är tanken med exjobbet :D Bara att kämpa vidare! Ser fram emot nästa låååånga-hissnande-glad-i-magen-nedförsbacke!

Här är en liten smyg-bild på modellen. Dock syns bara en liiiten del av den.. Många pilar och många boxar är det :)
 



Take care, E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar